Násilí na pracovišti
Násilí na pracovišti je jakýkoli čin nebo hrozba fyzického násilí, obtěžování, zastrašování nebo jiné ohrožující rušivé chování, ke kterému dochází na pracovišti. Sahá od výhrůžek a slovních urážek až po fyzické napadení. Může se týkat nejen zaměstnanců, ale také klientů a zákazníků.
Kdo je ohrožen násilím na pracovišti?
Mnoho zaměstnanců každoročně uvádí, že se stali obětí násilí na pracovišti. Stále však mnohem více případů zůstává nenahlášeno. Nedávný výzkum v této oblasti identifikoval faktory, které mohou u některých pracovníků na určitých pracovištích zvyšovat riziko násilí. Mezi tyto faktory patří výměna peněz s veřejností a práce s nestálými, labilními lidmi. K možnosti násilí může přispívat také práce o samotě nebo v odlehlých oblastech. Pravděpodobnost násilí může ovlivnit také poskytování služeb a péče a práce v místech, kde se podává alkohol. Kromě toho jsou rizikovými faktory, které je třeba zvážit při řešení problematiky násilí na pracovišti, také denní doba a místo výkonu práce, například práce pozdě v noci nebo v oblastech s vysokou mírou kriminality. Mezi pracovníky s vyšším rizikem patří pracovníci, kteří směňují peníze s veřejností, řidiči dodávek, zdravotničtí pracovníci, pracovníci ve veřejných službách, pracovníci zákaznických služeb, pracovníci donucovacích orgánů a ti, kteří pracují sami nebo v malých skupinách.
Jak lze snížit nebezpečí násilí na pracovišti?
Na většině pracovišť, kde lze identifikovat rizikové faktory, lze riziku napadení předejít nebo je minimalizovat, pokud zaměstnavatelé přijmou vhodná preventivní opatření. Jednou z nejlepších ochranných opatření, které mohou zaměstnavatelé svým zaměstnancům nabídnout, je zavedení politiky nulové tolerance vůči násilí na pracovišti. Tato politika by se měla vztahovat na všechny pracovníky, pacienty, klienty, návštěvníky, dodavatele a všechny ostatní, kteří mohou přijít do styku s pracovníky společnosti.
Posouzením svých pracovišť mohou zaměstnavatelé určit metody, jak snížit pravděpodobnost výskytu incidentů. Dobře napsaný a zavedený program prevence násilí na pracovišti v kombinaci s technickými kontrolami, administrativními kontrolami a školením může snížit výskyt násilí na pracovišti jak v soukromém sektoru, tak na veřejných pracovištích.
Může se jednat o samostatný program prevence násilí na pracovišti nebo může být tento program začleněn do programu bezpečnosti a ochrany zdraví. V tomto ohledu je velmi důležité zajistit, aby všichni zaměstnanci znali tuto politiku a chápali, že všechny stížnosti na násilí na pracovišti budou vyšetřeny a neprodleně napraveny.
Jaké kroky může zaměstnavatel učinit v rámci prevence násilí na pracovišti?
- Zaměřte se na prevenci již při přijímání nových zaměstnanců
Prevence násilí na pracovišti začíná již při přijímání zaměstnanců. Provedení důkladné prověrky potenciálních zaměstnanců (poté, co přistoupí na pracovní nabídku) může odhalit, zda uchazeč nemá násilnou minulost. Pokud se něco objeví, požádejte o vysvětlení a ujistěte se, že je vše v souladu s informacemi, které máte k dispozici.
- Vytvořte zásady, které zabrání obtěžování
Obtěžování je opakované pronásledování, šikana a/nebo znepokojivé chování, které zastrašuje ostatní. Vytváří urážlivé pracovní prostředí a toto chování často slouží jako varování před násilím. Proto je vytvoření zásad, které zabraňují obtěžování, zásadním krokem v prevenci možnosti násilí. Tato politika by měla obsahovat soubor postupů, které účinně a soukromě řeší případné stížnosti na pracovišti. Při vytváření této politiky je důležité zapojit všechny úrovně podniku, včetně manažerů, zaměstnanců a vedoucích pracovníků. Informujte všechny osoby tím, že novou politiku rozešlete po celé organizaci a věnujte čas tomu, aby jí každý zaměstnanec porozuměl.
- Vytvořte efektivní komunikační linku v rámci pracoviště
Efektivní komunikace je klíčovým faktorem prevence násilí na pracovišti. Pokud mají vaši zaměstnanci přístup ke komunikační síti na pracovišti, může jim to pomoci pochopit, rozpoznat a nahlásit včasné příznaky potenciálního násilí, místo aby je pasivně zametli pod koberec ve prospěch návratu do práce. Když jim poskytnete přístup ke zdrojům pro řešení konfliktů, budou se cítit zodpovědnější za komunikaci. Také poskytnutí otevřené komunikační linky směrem k vedení, personálnímu oddělení a dalším klíčovým členům vaší společnosti pomůže vytvořit prostředí, ve kterém se zaměstnanci mohou ujistit, že jejich stížnosti budou vyslyšeny a náležitě na ně reagováno.
- Školení a informovanost jsou klíčovými faktory prevence násilí na pracovišti
Věnujte čas školením o tom, jak reagovat na násilný incident, aby vaši zaměstnanci věděli, jak reagovat, když k němu dojde. Školení učí lidi, co mají dělat, když rozpoznají nebezpečí. Správné proškolení, aby bylo možné rychle přijmout rozhodné opatření, dodá členům týmu sebedůvěru potřebnou k tomu, aby během násilného incidentu reagovali kontrolovaně a zodpovědně.
- Stanovte přísná pravidla proti násilí na pracovišti
Předcházejte násilí na pracovišti vytvořením pevných zásad, které vašemu týmu umožní hlásit násilné a obtěžující chování a další známky nebezpečí. Tento druh zásad eliminuje nežádoucí chování zaměstnanců a neponechává žádný prostor pro zvýhodňování – manažeři musí uplatňovat rychlé a důsledné tresty bez ohledu na to, kdo zásady porušuje.
- Povzbuzujte své zaměstnance, aby akceptovali individuální rozdíly
Osobnostní střety nebo rozdíly ve stylu vedení existují na každém pracovišti. Pokud se tyto problémy neřeší, mohou vyústit v pracovní nespokojenost nebo depresi, a dokonce i v násilí (v podobě slovního napadání, sabotáže nebo ještě něčeho horšího). Přetrvávající problémy mají za následek vysokou fluktuaci a problémy s kulturou nebo vaší organizací. Pomozte negovat konflikty tím, že budete organizovat aktivity, které pomohou zaměstnancům poznat se navzájem.
- Zabraňte tomu, aby konflikty přerostly v obtěžování nebo násilí
Vypjaté situace, jako je propouštění zaměstnanců nebo výpovědi, mohou vyvolat extrémní hněv. Někdy tento hněv vybudí touhu „pomstít se“. Jako zaměstnavatel můžete pomoci zabránit tomu, aby se tyto konflikty změnily v násilí, tím, že okamžitě upozorníte zaměstnance a ochranku budovy na rozzlobený odchod a připravíte je na možnou eskalaci. Díky tomu si mohou dávat pozor na bývalé zaměstnance, kteří se vracejí bez pozvání, a být lépe připraveni v případě potřeby zakročit.
- Řízení návštěvníků a zajištění bezpečnostního dohledu
Monitorování návštěvníků – a pokud možno jejich řízení – je chytrý způsob, jak předcházet násilí na pracovišti. Ať už hlídají váš objekt/parkoviště bezpečnostní strážci, pořizují kamerové záznamy nebo dohlížejí na odbavení návštěvníků, jedná se o další bezpečnostní vrstvy, které mohou někoho odradit od provedení násilného incidentu. To je obzvláště důležité v situacích, kdy lidé pracují sami nebo v uzavřených prostorách nebo poskytují služby spojené s penězi či alkoholem. Zvažte také zajištění doprovodu po skončení pracovní doby pro pracovníky na parkovištích, kteří se stávají snadnějším cílem, když jsou sami.
- Povzbuzujte všechny, aby hlásili všechny násilné incidenty.
Skvělým způsobem, jak začít předcházet násilí na pracovišti, je navázat mezi vámi a zaměstnanci důvěru. Ujistěte své zaměstnance o důvěrnosti, s jakou mohou incidenty hlásit, a ujistěte každého z nich, že se nikomu, kdo násilné činy nahlásí, nebude mstít.
- Identifikujte organizační rizikové faktory, které mohou vést k násilí.
Jaké oblasti nebo problémy ve vaší organizaci představují potenciální rizikové faktory, které by mohly vést k násilí na pracovišti? V kombinaci se stresem z osobní situace, který si zaměstnanci přinášejí do práce, mohou být agresivní a vybíjet se. Zhodnoťte svůj provoz a uvědomte si tyto faktory, jako je práce při nedostatečném počtu zaměstnanců, nedostatečné zabezpečení, pocit, že násilí je tolerováno nebo že oběti nejsou schopny incidenty řádně nahlásit, a mnoho dalších.
BOZP v praxi
- Vše co potřebujete vědět o školení BOZP
- Bezpečnostní tabulky, výstražné značky a jiné bezpečnostní značení
- Poskytnutí první pomoci na pracovišti
- Jaký je správný obsah lékárničky na pracovišti?
- Jaký je správný obsah lékárničky na pracovišti?
- Jak lze snížit nebezpečí násilí na pracovišti?
- Maximální a minimální povolená teplota na pracovišti podle zákona
- Evakuace na pracovišti a povinnosti zaměstnavatele
- Kdy zaměstnanci musí na pracovnělékařskou zdravotní prohlídku?
- Odpovědnost za zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- Jak postupovat při pracovním úrazu?
- Kdo musí zajistit GDPR a pověřence DPO
- Whistleblowing, jak funguje a kdo ho musí mít
Kontakujte nás
Pro tyto firmy zajišťujeme naše služby









